Rejsen til Australien
Der er langt til Australien, afsindig langt, og det er vigtigt at overveje nøje, hvilken rejserute man vælger og hvor man vil købe sine flybilletter. Det tager 8 timer fra Sydney til Singapore og godt 13 timer fra Singapore til København og til sidst tre kvarter fra København til Ålborg, og med transit-tid i diverse lufthavne er det en monster-rejse, hvis man tager den i ét hug. Derfor valgte vi denne gang at købe flyrejsen med et indbygget pitstop i Singapore på både ud- og hjemturen. Alligevel er det nogle lange flyrejser og tidsforskellen er stor, 8-9 timer, afhængig af hvor man lander. Derfor har vi med held brugt indslumringspiller for at få noget søvn i flyet, sagde nej tak til de gratis sjusser og drak i stedet en masse vand. Ikke specielt spændende, men det virker – man er klar, når man kommer frem. Tidsforskellen overvandt vi ret hurtigt med hjælp af Circadin (2 mg), der fås på recept og var meget virksomme.
Vi købte flyrejsen og hotelovernatninger hos Myplanet i Århus, fordi vi ville have Rejsegaratifonden i ryggen i tilfælde af …et eller andet. Den konkrete medarbejder fandt nogle glimrende rejsetidspunkter for os – hvilket man skal overveje nøje, så man så vidt muligt ikke ankommer til destinationen kl. 2 om natten. Man skal have visum til Australien, hvilket kun er et bureaukratisk problem, som rejsebureauet tager sig af – dog skal man nidkært kontrollere, om oplysningerne på det visum, man modtager, er korrekte – navn, fødselsdato m.m. I vores tilfælde havde rejsebureauet skrevet en forkert fødselsdato, hvilket gav en del bøvl i Singapore og udgift til et nyt visum. Rejsebureauet påtog sig naturligvis ansvaret og refunderede omgående udgiften.
Flyselskab
Vi har på vores rejser til Australien fløjet med SAS, Lufthansa, Silkair, KLM, Quantas og Singapore Airlines, og de har alle fungeret fint – bortset fra SAS, desværre. Rejser man via Singapore, har Singapore Airline nogle særlige tilbud med overnatning og diverse rabatter samt transport til/fra lufthavnen, og vores erfaring er, at det fungerer perfekt (og så har Singapore Airllines suverænt de kønneste stewardesser, men det kunne jeg naturligvis aldrig finde på at gøre til et argument…!). Ovenstående betyder ikke, at en så lang flyrejse er sjov – langtfra – for flere end 20 timer i luften med alt for mange mennesker, skrigende børn og pruttende naboer er en prøvelse – for ikke at nævne ventetid, sikkerhedskontrol m.m. Jeg trækker billedlig talt nogle gevaldige persienner ned for bevidstheden for at overleve det. Man skal for alt i verden komme mindst 3 timer før afgang i de store lufthavne, ellers kan det nemt gå galt med paskontrol, sikkerhedscheck osv. Servicen er naturligvis forskellig i de forskellige lufthavne, men vores generelle erfaring er, at jo længere man kommer væk fra Europa, jo bedre er servicen, jo flere er smilene og hjælpsomheden.
Leje af autocamper
Det er ikke en uproblematisk sag at leje en autocamper på den anden side af jordkuglen. Man kan naturligvis gøre det direkte på nettet, men vi valgte at gøre det gennem Myplanet i håb om at tingene ville fungere helt optimalt. Det håb blev ikke opfyldt. Myplanet havde glemt at bekræfte deres bestilling af en autocamper til os, så da vi kom frem, stod der en helt anden bil til os end den, vi havde bestilt og betalt. Det tog flere timer og et udlæg på 10.000 kr. at få den sag på plads, og selvom Myplanet omgående refunderede udgiften, var det en irriterende start på turen. Myplanet bruger som samarbejdspartner det store australske udlejningsfirma Britz, og vores erfaringer er langtfra positive. Ved rejsens start i Darwin fik vi et vrag af en bil med 250.000 km på tælleren, og papirerne viste tydeligt, at den skulle have været serviceret ved 240.000 km…! Måske var det bremserne, der skulle have været set efter ved den lejlighed? Pga forskellige problemer fik vi den byttet undervejs til en anden med “kun” 220.000 km. på tælleren, og den var lige så slidt, nusset, bulet, rusten og pensionsmoden som den første, men den var dog serviceret, så vi turde køre i ørkenen med den. Man skal huske, at mange steder i Australien (bortset fra østkysten) er der enorme øde områder uden telefondækning, så det kan være særdeles ubehageligt at få et break-down sådan et sted. Vores oplevelse var, at vi for fuld pris (mange penge) fik biler, der forlængst burde være sendt på pension. I skrivende stund har vi endnu ikke afleveret bilen, men når det er sket, vil jeg henvende mig til Myplanet for at få en forklaring. Resultatet af den forhandling kommer naturligvis her på bloggen.
Australien er et kontinent og afstandene er meget store set med europæiske øjne. Mange vælger derfor at flyve fra sted til sted, mens vi gjorde det modsatte og tog hele turen på asfalten. Ialt kørte vi omkring 15.000 km. på to måneder, og ikke én af kilometrene var for mange – der er simpelthen så meget at opleve undervejs, som man går glip af, hvis man flyver: Finurlige små samfund med et liv så forskelligt fra vores, at man ikke tror sine egne øjne, en outback, der får den mindste landsby i Danmark til at ligne et metropol, blomster og dyr, som dukker op de mest uventede steder og selv i ørkenen, hvor der med australiernes udtryk er “plenty of nothing”, er der masser af oplevelser, hvis man er åben over for anderledes indtryk.
Rejsen i Australien
En rejse i Australien er først og fremmest en naturoplevelse af de helt store. Kultur og historie møder man kun i de helt store byer, og det er sjældent noget, der imponerer os fra Europa. Mange steder er en bygning på 75 år rigeligt til, at den bliver udnævnt til et historisk mindesnærke…! Naturen er stor, påtrængende, ind imellem voldsom, men altid betagende. Klimaet er meget mere ekstremt end i Europa med stærk hede, langvarig tørke, brutal blæst, voldsomme regnskyl og mere fra samme skuffe, så som bilist skal man tage sine forholdsregler og helst følge vejrudsigten på nettet. I afsnittet om “Wildlife i Australien” skiver jeg meget mere om det fantastiske dyreliv, ikke mindst fuglene, som for os var en af de helt store oplevelser.
Australierne må efter vores erfaringer gennem flere besøg kandidere til titlen som verdens venligste og mest imødekommende befolkning. Overalt bliver man mødt af smil og hjælpsomhed, på gaderne, på C-pladserne, i de utallige informationscentre – overalt! Møder man en australier på en sti under en gåtur, bliver der altid – altid ligesom i altid – smilet og hilst med en munter bemærkning, og spørger man om et eller andet, bliver det ofte til en lang snak med masser af information. Selv under morgen-barberingen i det fælles toilethus er det umuligt at stå i stilhed og passe sin kniv, for inde fra naboens barberskum kommer der altid en bemærkning om dagens vejr eller noget andet, der er en invitation til videre snak, mens vi skraber stubbene af. På toilettet har man dog fred…! Kort fortalt er Australien på den måde et overmåde dejligt rejseland.
Campingpladser og den australske BBQ
Der er et utal af campingpladser overalt i Australien. Nogle steder er det Caravan-parks, der ikke er specielt charmerende, men de fungerer med glimrende toiletforhold, strøm til køleskabet og ac-anlægget og ofte med en swimmingpool. Andre steder er det C-pladser som vi kender dem fra Europa, men ofte med en endnu højere standard. På de store kæde-pladser (Big4, Holiday m.fl) er der altid et veludstyret køkken med gasblus, ovn, grill m.m. til gratis brug og de sanitære forhold er meget fine. Prisniveauet svinger fra 30-50 australske $ i mellemsæsonen – væsentligt dyrere i højsæsonen.
De australske grills er altid gasgrill’s, som oftest gratis, og de virker fremragende. Man steger på en rustfri stålplade, ikke på en rist, og vi har stegt et utal af steaks og grøntsager på dem – og det bliver ikke bedre! Jeg tror australske steaks og grøntsager er de bedste i verden! Denne type grill er nemme at gøre rene med den store spartel, der er en del af standardudstyret, men derudover bliver grillene på C-pladserne gjort grundigt rene hver morgen af pladsens personale. Super-service.
Økonomi
Det generelle prisniveau i Australien er nogenlunde som i DK, dog er benzin og diesel markant billigere, hvilket selvfølgelig er en stor fordel, når man kører i en autocamper. I okt-nov. 2017 betalte vi i gennemsnit 1,30 Au. $ for en liter diesel, svarende til ca. 6,25 Dkr. Campingpladserne koster mellem 30 og 50 Au. $ pr. nat (145 – 240 Dkr) incl. strøm (et såkaldt ”powered Site”). De australske supermarkeder er i de store/større byer mindst lige så velforsynede som i Europa, og ikke mindst kød og grøntsager er fremragende og altid lokale. Også udbuddet af fisk og skaldyr er enormt. Man skal huske, at vin, øl og spiritus aldrig kan købes i supermarkedet, det skal ske i specielle ”bottleshops”, men da de som oftest ligger lige ved siden af supermarkederne, er det ikke noget problem. Det var vores oplevelse, at australsk kvalitetsvin er dyrere i Australien end i Europa. Til gengæld er udbuddet af fremragende øl enormt til meget rimelige priser. I områder med mange Aboriginals skal man medbringe foto-id for at købe alkohol, og der er restriktioner på, hvor meget man kan købe om dagen. Se nærmere herom i afsnittet om Northern Territory.
Alt i alt (flyrejse, hoteller, diesel, leje af camper m.v.) kostede vores to måneder i Australien i 2017 lidt på den anden side af 100.000 kr., hvorfra vi kan trække, hvad vi normalt ville have brugt derhjemme i en tilsvarende periode. Beløbet skal dog ses i lyset af, at vi i næsten 14 dage ingen udgifter havde til overnatning og forplejning, fordi vi boede hos venner. Man kan sagtens bruge flere penge, men vi levede stort set, som vi ville gøre derhjemme, lavede normalt mad i camperen, men gik da også ud at spise nogle gange.
Vores konklusion er ganske enkel og helt tydelig: ”Go there” – det er et pragtfuldt rejseland fyldt med venlige mennesker og den mest storslåede natur.