Lyon – en overset perle

Lyon i det sydlige Frankrig er på mange måder en overset by. Det er et sted, man kører forbi, fordi man skal til Provence, og de færreste gør ophold i byen. Det er en fejl, for byen byder på masser af oplevelser, og netop fordi den endnu ikke rigtig er opdaget af turister, er den dejlig at opholde sig i.

Denne tur til Lyon fandt sted i påsken 2014, og rejsen foregik – sådan som vi foretrækker det – i egen bil og med vores lille campingvogn bagpå. En af fordelene ved at rejse på denne måde er, at man tvinges til at gøre holdt i byer undervejs, som ligger langt fra turist-strøgene. Første stop på vej til Lyon blev den lille tyske by Grünberg lidt syd for Kassel. Byens campingplads er meget “tysk” (hvilket ikke kan undre…!), nærmest som en stor kolonihave, men her er stille og roligt, faciliteterne er fine, og byen er charmerende med små bindingsværkshuse.

Næste dag dukker foråret tydeligt frem, da vi passerer Frankfurt, temperaturerne stiger og omgivelserne er lysegrønne. Vi kører ind i Frankrig ved Mulhouse og tager motorvejen indtil Baume Les Dames, hvor vi vælger hovedvejen, der er uden afgift. Det er en god ide, for selv om det går lidt langsommere, så er omgivelserne meget smukke og afvekslende. Derfor vælger vi også at overnatte i Lons-le-Saunier, der indbyder til et længere ophold, men det må blive en anden gang.  Her er 22 grader kl. 17, så det er rigtig forår, og vi bemærker på en gåtur, at mælkebøtterne allerede er blomstret af og står med deres hvide hoveder, der langsomt rives i stykker af den svage vind. Foråret er mindst 1 måned forud for vores, her ca. 1200 km syd for Viborg.

Fra Lons-le-Saunier til Lyon er der glimrende og smukt beliggende hovedveje, så der er ingen grund til at bruge (betalings)motorvejene, og vi ankommer til camping Indigo i  Dardilly/Lyon allerede kl 12 i fantastisk vejr, der indbyder til shorts og udeliv.

Lyon liggestol

Næste dag tidligt afsted med bus og metro til Lyon, nemt og billigt. Vejret er perfekt til sightseeing, varmt uden at være hedt. Vi går længe i det hyggelige område af centrum omkring Rue Sct. Jean og Rue Boeuf med traboulles (gennemgangs-gårde) mellem husene og masser af små restauranter, af de lokale kaldet bouchons (=prop), fordi man mange steder sidder så tæt som prop i en flaske.

Lyon - 2

Senere på dagen går vi til Rue dels Martiniere og ser de fine og fortællende gavlmalerier med berømte Lyon-borgere som fx. Poul Bocuse, Antoine de Saint-Exupéry:

Lyon 4

Vi spiser frokost på den store, men stille Place Sathonay – to store salater, vin og kaffe for ca. 200 kr! Går ned ad gågaden Rue Republic, forbi det imponerende Hotel de Ville og slutter på den store og imponerende Place Bellecour, hvorfra vi tager metro og bus hjem til campingpladsen.

Hotel de ville oprettet

Næste dag har vi brug for at røre os (får jeg at vide), og derfor kører vi til Neuville sur Saône, hvor vi stiger på cyklerne for at køre til Lyon. En del trafik, naturligvis, men ellers rimelig problemfrit. Omkring centrum skifter vi kurs op mod Cross Rouge kvarteret, og op skal tages helt bogstaveligt, for det er virkelig stejlt, og kører ud af Rue Canute – Silkearbejdergaden – og hurtigt finder vi den store gavl med malerier, aldeles fantastisk, fordi malerierne er så naturtro. Er en kanariefugl i vinduet rigtig eller er det bare trompe d’ouil? Opgaven til billedet nedenfor kunne være: Find den eneste levende person på billedet:

Lyon vægmaleri

Hjemturen til parkeringspladsen i Neuville foregår på østsiden af Saône, og den viser sig at være langt bedre at cykle på, selv om cykelkortet sagde, at man skulle tage vestsiden. men sådan er der så meget…! Ialt kørte vi 32 km og kunne dårligt mærke det, da vi kom frem. Sådan er det at være i god form efter en lang vinters intens træning i fitness-centeret! Det eneste uheldige er, at min jyske cykelpåklædning påkalder sig negativ opmærksomhed fra de andre – fortrinsvis mandlige – cyklister, der på ægte fransk vis er udklædt i farvestrålende, tætsiddende  cykeldragter og dertil solbriller, der smyger sig smart rundt om ansigtet. Jeg er dog overbevist om, at min cykeltur er mindst lige så god som deres…!

Aftensmaden er jordbær fra Spanien (for-forretten), oliven fra Gud-ved-hvor, glimrende pølser fra Gøl/Limfjorden, baguettes bagt i Neuville, salat og kartofler fra Marokko samt hvidvin fra Bourgogne og rødvin fra Bordeaux – verden er i sandhed blevet lille!

Onsdag d. 16. April
Meget kølig morgen trods fuld sol, den kolde nordenvind i Rhone-dalen er særdeles mærkbar her, og vi sætter gang i varmeapparatet i Prostata. Efter morgenmad og læsning kører vi mod syd gennem et trafiktungt Lyon og når efter ca 65 km frem til målet, fabriksudsalget ved Lafuma-fabrikken, der sælger fritidstøj af enhver art. AM køber rygsæk, sokker og shorts.
vi fortsætter 30 km. mod syd til den lille by Tain-L’Hermitage, som jeg kender fra mine flodture med Riis. Byen og omgivelserne ved floden er smukke og typisk provencalske.

lyon - hermitage

Vi udsætter cykelturen, da AM stadig ikke er 100% fit for fight. Beslutter at kompensere ved at gå ud at spise, hvis vi kan finde et godt sted.
Lidt på må og få kører vi mod vest ad smukke veje og havner i den lille by L’Arbresle  ca. 15 km fra Dardilly, hvor vi spiser fremragende på rest. Le Carpucin (Rur Pierre Brossolette 27), små 100€ for fordrink, 4 retters menu, kaffe og en rigtig god flaske Fleurie vin. Taler med to venlige englændere ved nabobordet, der er emigreret til Frankrig, da de ikke længere kunne holde det elendige engelske vejr ud. Ville egentlig have været til Australien, men det krævede et depositum på 1 mio. Australske $, ret uhyrligt.

Torsdag d. 17. April
Dejlig solfyldt morgen, hvor blæsten har lagt sig, så det er rigtig dejligt forårsvejr. Efter en formiddag med læsning kører vi til den lille by Sct. Sebastian i nærheden af Trevoux, hvor vi skifter til cykler, og det bliver til 22 km. i det dejlige område. Men desværre er vejene langs floden ikke af ret høj standart, så det bliver ikke så optimalt på racer. Men meget smukke  og stille omgivelser.
Køber ind til middag med artiskok, pateer, jordbær, skinke/melon og andet godt. Aftenen er usædvanlig lun og dejlig, måske varsler det vejrskift?

Fredag d. 18. April
Overskyet og køligt, ærgerligt. Vi kører til Lyon for at se Notre Dame på Fourvier højen. Meget, meget dekoreret og derfor interessant, men smuk? Nej! Historien bag den nuværende kirkebygning er også spændende og parallel med historien bag Sacre Ceur i Paris, nemlig  den fransk-preussiske krig i 1871.
En større gruppe unge mennesker samt et par hvidklædte præster slæber et kors op ad en stejl bakke til kirken for at markere Langfredag, det skal jo minde lidt om Via Dolores. Det er formodentlig en religiøs skole el. lign. og optrinnet virker fuldstændig latterligt på mig, som en dårlig parodi på noget, der utvivlsomt foregår i nøjagtig de samme timer i Jerusalem.

Lyon - optog

Det ser ud som om Langfredag er en alm. arbejds- og skoledag i Frankrig, selv om dagen i den katolske kirke er meget vigtig.

Kører videre mod nord til middelalderlandsbyen Perouges, absolut et besøg værd. Besøger en anden helligdom på vejen hjem, nemlig det lokale Bilka, der i Frankrig hedder Auchan og er 5 gange så stor. Handler vin og specialiteter.

Lørdag d. 19. April – påskelørdag!
Kører afsted fra Dardilly/Lyon kl. 6.30 på en kold men smuk morgen med blå himmel. Det meste af vejen mod den tyske grænse tager vi af økonomiske grunde på en alm. hovedvej med utallige rundkørsler, og det går uden problemer. Da vi når til Nordfrankrig viser vejret sig at være både blæsende og koldt med temp. mellem 3 og 6 grader, hvilket overrasker os. Da vi når lidt op i Sydtyskland stiger temp. hastigt og når på et tidspunkt 21 grader, så vejret og varmen over Europa ligger åbenlyst i meget adskilte zoner. Efter 735 km og ca. kl. 16.45 kører vi på den samme C-plads i Grünberg, som vi benyttede på udturen. Ca. 15 € alt incl. For en overnatning med ACSI-rabat.

Søndag d. 20. April
Kører kl 0700 og er i Viborg kl. 17 efter små 800 km, to små stop til diesel samt et længere stop ved Pötsz. Trafikken helt uden problemer, ingen stop, ingen køer. 800 km er max med campingvogn og går kun, når det er godt vejr og ingen trafikproblemer.